28 Ağustos 2012 Salı

Balkondaki yaşam alanı…



Kumrular gibi lafını herkes bilir. Bunu hep duyardım ama ne için söylendiğini de üç ay öncesine kadar anlayamadığımı gördüm.
Beni ve ailemi hayretler içerisinde bırakan olayı sizlerle paylaşmak istedim.

Bundan üç ay önce bir Pazar sabahı evimin mutfak balkonunda bulunan kombinin üzerinde 2 tane Kumru kuşunun birbirlerine kur yaptıklarını ve uçup gittikten bir müddet sonra tekrar aynı yere gelmeleri ile oraya yuva yapmak için uygun yer seçmiş olduklarını anladım. Aynı gün akşam üstü kumrulardan birinin ağzında dal parçalarını getirerek diğerinin önüne koyması, diğer kumrunun ise özenle yuvayı inşa ettiğini zevk ve hayretle izledim. Kumruların bu hareketleri yuva yapan kuşların maceralarını sadece ilkokul kitaplarında okuduğumdan merakımı daha da artırdı. İşten geldiğimde ilk yaptığım şey; Kumruların o gün ne yaptığını sormak ve kombinin üzerine bakmaktı. Kumrulardan biri artık hep yuvada yatmaya başlamıştı. Yaklaşık 3 gün sonunda biten yuva inşaatından sonra Kumrunun yumurtladığını düşündüm. Ama kumru yattığı yerden kalkmadığı ve benimde onu rahatsız etmek istemediğim için yumurtaları göremedim. Birkaç gün sonra Kumrulardan birinin dışarıdan geldiğinde,  diğerinin yattığı yerden kalkıp uçup gitmesi benimde yumurtaları görmem için bir fırsat olmuştu. Evet. Sonunda yumurtaları gördüm 2 tane minicik yumurta. Yumurtalara zarar gelmemesi için kombi çok ısınırda yumurtalar bozulur diye bu süreçte banyo yapma ihtiyacımızı mümkün olduğunca ertelediğimiz gibi banyoda geçen zamanı da 5-6 dakikayla sınırladık.

Kumruların nöbet değiştirmeleri ve nöbet değişikliğinde birbirleri ile konuşmaları, nöbeti devralan kumrunun sanki yıllardır orada yatıyormuş gibi diğerinin bıraktığı pozisyonda yatması ve en önemlisi her gün aynı saatlerde nöbet değişiminin olması beni hayrete düşürdü. Kumruların 20-22 gün süren nöbet değişimleri sonunda, birkaç gündür nöbet değiştirmediklerini anladığımda, diğerine bir şey mi oldu? Diye düşünürken, Kumrunun ayakları altına kafasını uzatarak bir şeyler yaptığını gördüm. Evet işte “o an”… Kumru yavruları yumurtadan çıkmışlar… Minicik çirkin ve tüysüz Kumrular annelerinin bacakları altında hızlı hızlı nefes alıyorlardı…   Bu muhteşem bir olaydı… Kumruların yumurtlayışından, yumurtadan çıkışına kadar şahit olmak muhteşem bir olay…


Nöbet değişimleri tekrar başladı. Ve gelen nöbetçi Kumru yavrularını ağzından çıkardığı yiyecekler ile besliyor, yavrular her gün bariz bir şekilde gelişiyorlardı. 13-14 gün sonra nöbetçi anne ve baba Kumrular artık yuvaya gelmez oldular. Bir gün sonrada bu yavrulardan biri, hiçbir test uçuşu bile yapmadan, profesyonel bir pilot gibi uçtu gitti. Diğer yavru ise aynı günün akşamı uçtu…
Geriye kombinin üzerine bıraktıkları yuva ve yoğun bir kuş pisliği kaldı. Kombinin içi dahil detaylı bir balkon temizliğinden bir gün sonra 2 kumru daha geldi. Nemi oldu? Aynı serüven baştan yaşanmaya başladı. Artık ben kuşların balkonumuzu ve bizi çok sevdiklerini düşündüğüm ve birazda tecrübe kazandığım için kombinin üzerinde bazı önlemler almak istedim. Fakat bu güzelliği yapay ve dışarıdan müdahale ile bozmamak için hiçbir şeye dokunmadım.

Kumruların son durumu şöyle; Dün kumrular yumurtadan çıktılar.
Bu olayda kumrular gibi lafını anlamakla kalmadım, Anneannemin bir sözünü daha iyi anladım. Cansız yumurtaya can veren Mevla’m nelere kadirsin…
Canlı belgeselimizi izlerken; Kumrular hakkında yaptığım araştırmalar sonucu, davranışlarının doğal süreçlerinde devam ettiğini, en önemlisi, eşlerden biri öldüğünde, diğerinin ölene kadar başka bir kumru ile çiftleşmediğini öğrendim.
Bence eşlerin birbirine olan bağlılığı ve yumurtalarının üzerinde nöbet değişimlerine sadık kalışları, ibret alınması gereken, büyük bir olay olarak yaratılmıştır.
Biz insanlar bu mucize yaratıkların yaşam alanlarını daraltmakla kalmıyor, kendi eş ve yavrularımıza onlar kadar önem vermiyoruz. Öyle olmasaydı kumrular kombinin üzerinde yuva kurmak zorunda kalmazlar, binlerce kimsesiz çocuk da olmazdı… 

Hiç yorum yok:

Powered By Blogger